Däckfakta

LufttryckVi erbjuder allt för din bil.

Kontrollera lufttrycket i dina däck!

Enligt Däckbranschens Informationsråd minskar man däckens livslängd med 20% om man kör med 80% av rekommenderat lufttryck i däcken. Man kan t.om. halvera däckens livslängd om man kör med bara 70% av däckens rekommenderade lufttryck.

Balansering

Balansera om dina däck en gång om året för en bekvämare körning.

 

ÅKERIER !! DETTA TÅLS ATT TÄNKA PÅ :

En liten uträkning om lufttryckets påverkan på kostnad och livslängd.
Vi tar rekommenderat lufttrycks ex : 9 bar fram och 7,5 bar på driven.
Skulle detta sjunka så lite som 10% dvs till 8,1 bar fram och 6,75 bar driven
så kan vi summera det såhär:
10% för lite lufttryck = minus 13% livslängd
På 2 st drivdäck och 4 st driv har ni då tappat ca : 3124 kronor ( då är inte ökad servicekostnad & risk för att skrota stommen mm inräknat)
Så 3124 kronor gånger antal bilar i åkeriet, låt oss säga 7 bilar = 21868 kronor!!!
För dom pengarna kan man få ca 4 framdäck, eller 6 st drivdäck!
Räknar vi då också in det faktum att ni tappar 2 % på dieselförbrukningen om ni har 10% för lågt lufttryck så innebär detta ytterligare 134400 kronor som ni tappar!!
(26 fram däck eller 39 driv)

LUFT ÄR JU FAKTISKT GRATIS!!!

(Baserat på en körsträcka på 20000 mil/år per bil, 4 liter milen, 12 kr per liter diesel, släpvagnar & trailer inte inräknat)

Ska jag sen våga mig på att diskutera hur hjulvinklarna står...
Säg att det är en felaktig axelinställning på 2,5 grader, så påverkar det dieselförbrukningen med
5 % och minska däckets livslängd med 15%!!!!!!!!!!!

Om lastbilen har en dieselförbrukning på 960000 kr/ bil / år
Och en däck kostnad ( inte boggie ) på 27332 kr/ bil / år...
Så kan ni med rätt hjulvinklar tjäna in 48000 kr på dieselkostnader och 4100 kr på däckkostnader.
Totalt : 52 100 kr per bil... per år !!!

Nyttigt att tänka på va!?... Hur ofta ser ni över era bilar?

 

SKIFTA FRAM OCH BAK :
Fram- och bakdäcken slits inte på samma sätt och därför är det bra att skifta possition på däcken  mellan säsongernas körning. På så sätt förlängs däckens livslängd. Kom ihåg att kolla lufttrycket.

ROTATIONSRIKTNING :
Kolla alltid däckets rotationsriktning på däcksidan när du monterar däck. Om ett däck monteras i fel rotationsriktning blir köregenskaperna och framförallt vatten avledningen sämre. (Obs! alla däck har inte rotationsriktning.)

Kör lugnt! : Plötsliga inbromsningar och sidosladdar sliter extra mycket, speciellt på dubbdäck.

FÖRSTA 50 MILEN :
Efter monteringen är den rekommenderade inkörningssträckan ca 50 mil. Undvik alltså i början kraftig acceleration, inbromsning och tajta svängar. Under inkörningen torkar däcksfettet som använts i monteringen mellan däcket och fälgen, varefter däcket hålls stadigt på plats på fälgen. Vad gäller dubbdäck säkerställer en lugn inkörning att dubbarna sätter sig ordentligt i dubbhålen

FRIKTIONSDÄCK PÅ SOMMAREN :
Friktionsdäck har en mjukare gummiblandning än sommardäck och det finns även skillnader i konstruktionen. Därför ger inte friktionsdäck säkra köregenskaper på sommaren. Bromssträckan blir även den betydligt längre, vi rekommenderar därför alltid en uppsättning sommardäck under sommartid.


VINTERDÄCKSLAGEN :
Vinterdäckslagen säger bl.a: Det är tillåtet att använda dubbdäck 1 oktober-15 april samt även under tid då det är eller är risk för vinterväglag. Det är krav på vinterdäck på personbilar mm. 1 december-31 mars om det är vinterväglag.I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag.
Det är krav på minst 3 mm mönsterdjup på dina vinterdäck.




DäckLagra dina däck väl

Dina däck vill vila svalt, mörkt, torrt och rena från eventuellt vägsalt. Däck utan fälg (omonterade däck) lagrar man stående och däck med fälg och luftfyllda (monterade) lagras stående eller liggande.

Detta hjälper vi gärna dig med. Vi erbjuder förvaring av era hjul - säkert och tryggt hos oss. Kontakta oss gärna för mer information.